HEV mudeleid

 

maailmas headus on keeratud lukku

lahti päästetud viha ja raev

lapse silmadki põlglikult vaatavad nukku

tühine tundub tal hoolitsus, vaev

Meditsiiniline puudemudel ja eristamine

Kirjandusest , filmidest ning ajakirjandusest tuttav mudel. Kangastub ka veel nõukogude liiduvabariikide aegne mustvalge telekapilt trööstitust puuetega laste lastekodust. Igasugune eristamine on diskrimineeriv ja kurvastav. Juhib mind selle mõtteni, et kui eristati meditsiinilise puudega õpilased ning ülejäänud õpilased lükati ühte klassiruumi, kuidas tegeleti näiteks sotsiaalselt kehvalt kohanevate õpilastega? Lükati näpud sahtlivahele, kui tundi segati? Distsiplineeriti kaardikepiga?

See mudel lähtus rohkem ühiskonna primitiivsest vajadusest probleemist lihtsalt lahti saada. Rõhutab puuet, mitte inimest. Eristamine on alati lihtsama vastupanu teed minemine.

 

rahvaste raevu ei suuda ma piirata

püüan lastele headust vaid anda

ka rõõmu ja teadmisi jagades hiilata

võtan mured neilt enese kanda

Vajaduspõhine puudemudel ja lõimimine

Sõna “puue” viitab endiselt üksikisikule. Humaansem lähenemine, kuid siiski veidi individuaalsusele rõhuv. Kõigil on õigus õppida ning neile tuleb luua selleks võimalused – kohandada tingimused. Vanemaid julgustati kaasa rääkima, mis puudutast haridusliku erivajadusega (HEV) õpilaste õpiteed, kuid ühiskonda otseselt kaasvastutusele ei suunatud.

 

 

 

suureks saades ehk mõnigi hakkab

headust, hoolivust teistele jagama

kui pisutki kurjusest maailmas lakkab

võib laps minna hirmuta magama

Sotsiaalne mudel ja kaasamine

Ühiskond võtab vastutuse. Ka koolid suunatakse kohandama õpikeskkonda ja hariduse andmist vastavalt õpilaste vajadusele. Nii keskkond, hoiakud kui organisatsioonid suunati koostööle ja valmidusele võimaldada ka HEV õpilastele haridusteed, mis on ka nende põhiõigus – tuleb konstruktiivselt ja sihikindlalt asuda eemaldama takistusi. Ajapikku tehakse lõpp HEV õpilaste diskrimineerimisele.

 

Ka meie tänane Eesti Vabariigi põhikooli- ja gümnaasiumiseadus sätestab, et haridusliku erivajadusega õpilase teenindamiseks tuleb ennekõike läbi viia kohandusi ja muudatusi. See tugineb samuti kaasava hariduse mõtteviisile. Mitte eristada ja mitte sildistada vaid aidata kohaneda ning võimaldada. See on minule sümpaatne ja aktsepteeritav.

 

Hariduslik erivajadus ja kutseõpe

Iga puudega õppija ei pruugi olla haridusliku erivajadusega õppija. Ka ilma puudeta või spetsialisti tõendita õppija võib olla haridusliku erivajadusega õppija. Lähtuda tuleb õpilase toimetulekust ning individuaalsete kohanduste vajadusest õppetöös.

 

Tulevase kutseõpetajana kogu eelneva juures silmas pidama ka seda, mida tähendab hariduslik erivajadus kutseõppe seisukohast. Hea meel on selle üle, et üldiselt on HEV õpilased oodatud kutseõppesse Kõige suuremat kohandamist vajab siiski ehk organisatsioon ise. Indiviidi tasandil (õpetajad, kaasõpilased) on tugi olemas, kuid oma kursusekaaslaste/tegevkutseõpetajate jutust võib aimata, et tihti ei märgata sellega kaasnevat õpetaja ressursikulu.

 

Allikad

 

 

Jäta sõna

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s