Silmaringipostitus – viral learning

PS! Postitus on meelega sellises kasaegses kõnepruugis.

Sel nädal juhtus kaks põnevat sündmust – lõin kaasa HITSA enda repositooriumide saatuse teemalisel arutelul ning käisin venna lapsi hoidmas.

Pealtnäha ei saa need kaks asja üldse seotud olla. Aga on ühel üsna veidral viisil.

Alustan siit: nimelt teatas neljandas klassis käiv vennatütar Paula, et ta PEAB mulle ühte ägedat viral videot näitama. Kuna ta on väga nutikas tüdruk siis jäin kohe huviga ootama, mis sealt tuleb. Pidi “täiega äge” olema. Kogu tema jutt käib poolenisti inglise keeles, kuna ta tarbib maast madalast erinevat inglisekeelset (ja jaapanikeelset ja koreakeelset nagu k-pop) popkultuuri. No tegelikult ta lihtsalt kasutab palju selliseid kaasaegseid väljendeid, mida ei olegi otse kohe võimalik tõlkidagi. Ütleme, et olin põnevil. Vaatasime seda speedy-history’t Jaapani kohta:

Ja see oli äge! Kohati võibolla natuke kasutati veidi liigselt täiskasvanute keelt minu maitsele kuid oli lõbus ja hariv tõesti. Ma ei ole veel aru saanud, kes on see autor Bill Wurtz (www.billwurtz.com). Tean, et ta on kuulus youtube’i kunstnik/muusik. Teda jälgib Youtube’is üle 288000 inimese ning seda videot on kahe kuu jooksul vaadatud varsti peaaegu kaksteist miljonit korda!  Kommentaaridest olen lugenud näiteks, et õpilased on tunnis koos õpetajaga seda videot vaadanud. Ning loomulikult on kommentaarid valdavalt ülistavad. Loomulikult tekib selliste viral materjalide/allikate puhul see küsimus, et kui legit on materjalis esitatud info ja seetõttu peangi vajalikuks viral materjalide jälgimist ja kasutamist õpetaja supervisiooni all. Õpetaja peaks kursis olema sellega, kuidas ja mida noored õpivad. Huvi tundma. Koos kulgema.

Oma peas tekkis mul sõnapaar– “viral learning” –  see kindlasti eksisteerib. Uurisin veidi ning selgus, et tõsi ta on. Tal on sarnaseid jooni “viral marketingi” põhimõtetega (Allikas: Practical Ecommerce):

*Viirused (viral ingl. k.) levivad (liiguvad ja paljunevad) siis kui nad saavad lihtsalt edasi kanduda

*Viral kasutab ära inimlikke motivatsioone (olla coolid, armastatud, populaarsed ja mõistetud). Kui sa lood reklaamistrateegia (õppevara), mis baseerub inimlikele motivatsioonidele, oled saanud jackpoti

*Viral marketing kasutab ära olemsolevaid võrgustikke levimiseks. Inimvõrgustike käes on jõud.

*Viral marketing heas mõttes “kasutab ära” teiste loodut feimi saamiseks.

*Entusiasmi jagamine

Õppevara keeles: See history of Japan video levis kulutulena kuna ta oli avatud keskkonnas, millel on palju kasutajaid ning seda on mugav edasi jagada; video puudutab sügavalt tänapäeva noorte arusaama coolist kõnepruugist; cooli asja vaadates, kommenteerides ja jagades oled ise ka cool; levib nagu viirus erinevates olemasolevates võrgustikes (Youtube, facebook, Tumlr, GIPHY, jne); videost on loodud lugematul arvul .gif-e ja meeme erinevate nutikate tsitaatidega, mida jagatakse entusiastlikult erinevates suhtlusvõrgutikes

Virali downside õppevarana on siiski see, et tema legitiimsuses peab alati kahtlema. Internetis levib kulutulena ka rikkalikult kõiksugu provokatsiooni, väärinfot. Õiget ja valet on väga raske eristada. Seetõttu peaks seda kureerima kuidagi..

 

Samuti tutvustas neljanda klassi tüdruk Paula mulle Youtube’ist Lin-Manuel Miranda loomingut – muusikali “Hamilton“, mis räägib kaasaegses muusikakeeles Ameerika Ühendriikide nn. asutajapresidendi (Founding Father Of the United States) Alexander Hamiltoni eluloost.

Wikipedia andmetel kasutavad ajalooõpetajad seda muusikali ning selle uudsest räpi/popi-vormist tulenevaid võtteid muidu kuivana näiva ajaloo õpetamisel. Miranda on loonud sellele muusika ning on ise ka Broadwayl peaosas.

Tore artikkel Miranda-efektist ehk Lin-sanity’st. Ta on viralTeda kuulatakse, kommenteeritakse, tsiteeritakse noorte seas entusiastlikult.

Need kaks on väga selged näited sellest kuidas uus põlvkond õpib. See on osa viral learningust. See on see osa, mis käib suhtluse, jagamise ja koos loomise alla (meemid, .gif-id, paroodiad). Viral learningu keskpunktis on õpilane, kes loob ja jagab koos teiste õpilastega ja sellel on tähendus. See on kaasamiskultuur (edcetera). Klassiruum väljaspool klassiruumi.

Siit saan liikuda edasi oma HITSA lookese juurde. Teemaks see, et õpetajad ei ole endiselt väga innukad jagama oma õppematerjale. Hirme ja takistusi on erinevatel generatsioonildel erinevaid. Kuid laua taga oli ka üks õpetaja, kes juhtis tähelepanu sellele, et ka õpilastööde seas on teinekord niivõrd geniaalseid materjale, mida samuti õppematerjalina kasutada passiks. Ja see on minu meelest väga hea viraalse õppimise trigger (päästik) – kasutab ära õpilaste isiklikku motivatsiooni luua, särada ja saada tunnustust, kommentaare, ideid, edasiarendusi, koostööd. Luua tähendust ja muuta maailma. Täna aga polegi sellist kohta, kuhu taolist materjali üles laadida.  Miks mitte ka segamini õpetajate loodud õppevaraga, kui see seda väärib?  Võibolla jagamise vastu tõrksam generatsioongi saab innustust, et see jagamine on feim ja reklaam iseendale kui õpetajale. Tunnustus mitte vargus.

See Oakley ja Pegrum’i artikkel (2015)  toob hästi välja, et õpivõrgustik ei ole mitte ainult materiaalse ja intellektuaalse vara jagamine vaid ka ideede, innustuse ja entusiasmi jagamine.

Tänan oma toredat ja tarka Paulat inspiratsiooni ja entusiasmi eest!

 

One thought on “Silmaringipostitus – viral learning

  1. Aitäh, inspireeriva postituse eest! Ja nii palju uusi mõisteid, mida kohe uurima hakata – eriti viral learning!

    Meeldib

Jäta sõna

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s