Mobiilirakendused personaalse õpikeskkonna osana

Minu kogemus mobiilirakenduste kaudu õppimisel on suhteliselt kesine. TED on app mida hea meelega tihti sirvin, olen loonud materjale iBooks Authoriga, samuti loen raamatuid iBooksis. Kõige parema meeega kasutan telefoni selleks, et random hetkedel uute teadmiste kogumisega aega veeta või isegi igavust peletada. iPadi ma igapäevaselt kaasas ei kanna, kuna mu sülearvuti on samuti väga pisike ja mobiilne ning ongi kogu aeg kaasas ja seetõttu teen enamuse õpetööst arvutis. Telefonil võiks olla minu kontekstis “ühenduses hoidmise” roll mitte loomise roll. Ja mitte ainult minul vaid ilmselt enamus täiskasvanud, iseseisvaid õppijaid hindaksid seda, et õigel ajal teavitab telefon uuest postitusest, ülesandest või tähtajast. Kuigi paljud loovad juba sisu samuti tahvelarvutitel, pean ise arvutit enda jaoks veidi natiivsemaks loomise vahendiks.

Tööalaselt tunnen väga puudust sellisest lahendusest, kuhu näiteks uus töötaja saab sisse logida, hakata materjale lugema ja teadmisi kontrollima, kordama ja kinnistama, praktiseerima. Samuti tunnen puudust vilunud töötajatele uute pädevuste omandamise tööriistast. Paberil mapid on so yesterday, samuti intranet kuhu keegi sisse ei viitsi logida. 

See ei ole kindlasti minu originaalmõte vaid kuuldud õpetaja Hansult, et tulevik ei pruugi olla üks keskne rakendus mis teeb kõike vaid üks keskne isiklik mehhaaniline seade, kuhu peale jooksevad kokku erinevad rakendused ja nende notificationid. Miks ka mitte, eks?

Blogipostitus on kiire, interaktiivne ja tore küll kuid kuidas ma tean, et Hans ja Terje on meile ülesande andnud, tähtaja seadnud?

Katsetasin Hansu soovitusel natuke Apple lahendust iTunes U, mille app mul telefonis olemas on by default. Tõstsin kogu nende ajaveebi ümber iTunes U kursusesse ja sedaviisi oli ka omal lihtne jälgida mis võimalusi see lahendus ja app pakuvad. Ilmselt on ka teil lihtsam seda jälgida kursusele enrollides (https://itunesu.itunes.apple.com/enroll/DSA-AXC-ZWD) ehk registreerudes. Võimalusel tehke seda iPadist või iPhone’ist kuid saab ka läbi iTunesi arvutist.

Seega. iTunes U on Apple teenus. Sealt leiab lugematul hulgal tasuta kursuseid. In fact – KÕIK need kursused on tasuta. Peamiselt on avalikud tasuta kursused  õppejõududele ja koolidele enda promomise vahend kuid tavalisel Maalil maalt (tMm) on ju äärmiselt kasulik osaleda näiteks Ohio Ülikooli  kursusel “Branding, content, and social media” ( https://itunes.apple.com/us/course/branding-content-social-media/id824354707 )

 Õpetajad saavadki luua personaalseid kursuseid või kursuseid oma ülikoolide alt. Personaalsete ehk kutsetega kursuste osalejate piir on 15 õpilast. Kooli esindajana luues ei ole piiranguid. On erinevatele tasemetele – K12 kuni ülikool

Igatahes. Login sisse oma Apple ID-ga (kellel pole, saavad teha selle tasuta sealsamas lehel) veebikeskkonda: https://itunesu.itunes.apple.com/coursemanager/ (course manager) ja hakkan looma. Loogika on siin väga lihtne. Kursuse valmistamist alustatakse sellest,et tutvustatakse kursust, tutvustatakse õppejõudu ja tutvustatakse sisukorda (outline). Sisukorra (outline) teemadele klikkides saab siseneda teemasse ehk postitusse (posts). Kogu kursus ongi üles ehitatud postitustele, ülesannetele ning teemakohastele vestlustele. Kursuse loomine on lihtne ja kiire. + märgist muudkui lisad teemasid, materjale, ülesandeid õigesse kohta.

outline
Sisukord ehk outline

Postitused
Postitused

Ülesanneteks võib panna lugemismaterjali, raamatud iBooksist (ise koostatud või kohustuslik kirjandus), appid, vestlused, tegevused, videod, dokumendid, audio, veebilingid jne. Mida ma ei leidnud sealt olid testid. Seega see on väga iseseisvale õppijale. Samas, osav õpetaja teeb valmis ülesande iBooks Authoris ja viitab ülesandes sellele. Ülesandele saab panna tähtaja ning õpilane saab ka ise ära checkida millised ülesanded on sooritatud ja millises mitte. 

Ülesanded
Ülesanded

Lisaks kursustele saab seda kasutada ka konverentsi ja selle materjalide haldamiseks (kõik osalejad enrollivad ning keegi ei pea hakkama käsitsi konverentsil kuuldavat ümber kribama vaid materjalid on hiljem sealt leitavad, allalaetavad ning offline tööks valmis.

Mõnus selle juures on see, et õpilased saavad oma mobiilse seadme appi kaudu notificationeid uute postituste ja ülesannete kohta, saavad tutvuda materjalidega sealtsamast ja ka vestlusi seal pidada just neile sobival ajal ja kohas. Õpetaja saab lisada materjale, teemasid ja ülesandeid, jälgida õpilaste aktiivsust ning ülesannete täitmist, hinnata töid ning olla kindel selles, et ta on teinud oma parima, et materjal õpilasteni viia.

Hindamine
Hindamine

Päris LMS ta ei ole. Tema kohta öeldakse, et ta on kursuste kureerimise vahend. Ehk siis võimaldab kiirelt reageerida õpilaste ja kursuse vajadustele; filtreerida kursuse vajadusele vastavat  väga erinevat tüüpi materjale. Ja seda kõike aitabki hallata iTunes U. Hansu ja Terje kursus sobis sinna minu meelest väga hästi ja oleks aidanud mul tähtaegadest samuti kinni pidada:))

Huvitav artikkel kursuste kureerimise kohta on siin: http://small-steps.wikidot.com/here

Link ülesandele

2 thoughts on “Mobiilirakendused personaalse õpikeskkonna osana

  1. Mulle väga meeldib Apple’i rakenduste kasutajasõbralikkus, aga ma näen Apple’i juures kahte probleemi.

    Esiteks on Apple loonud oma seadmete, tarkvara ja teenustega suletud ökosüsteemi, mille sees kõik rakendused väga hästi toimivad. Positiivse poole pealt tagab see ühtse kasutajakogemuse ja turvalisuse, kuid nendest eelistest täielikult osa saamiseks peavad inimesel olema kõik Apple’i seadmed ning ta peab regulaarsete tarkvarauuendustega kaasas käima. Seetõttu ei ole iTunes U ja iBooks Author reaalses õppetöös, kus valitseb seadmete paljusus, hästi kasutatavad.

    Teine probleem ei puuduta mitte ainult Apple’it, vaid ka teisi suurfirmasid nagu Google ja Facebook. Samamoodi nagu “Apple’i ökosüsteemist”, võime me rääkida ka “Google’i ökosüsteemist” (Google + Chrome + Google’i veebirakendused + Android + mobiilirakendused + …) ja “Facebooki ökosüsteemist” (Facebook + FB rakendused + Instagram + mobiilirakendused + …). Nende poolt loodud ökosüsteemid üritavad mööda minna ideedest, millele tuginedes veeb 90-ndate alguses loodi.

    Tim Berners-Lee (veebi leiutaja) on avatud veebi kahe aluspõhimõttena välja toonud detsentraliseerituse ja universaalsuse. Detsentraliseeritus tähendab seda, et igaüks, kes omab kasutajakontot mõnel veebiserveril võib panna püsti oma veebilehe. Oma virtuaalserveri saab igaüks tänapäeval soodsalt mõne teenusepakkuja käest nagu Zone vms. Selle vastandiks on Facebook ja Google+ laadsed teenused, kus sisu loomine toimub ühel kesksel platvormil ühe teenusepakkuja kontrolli all. Reaalsuses näeme me seda, et paljud söögikohad ja muud väiksemad ettevõtted peavad oma veebilehe asemel FaceBooki lehte, kuna kliendid on lihtsalt seal. Universaalsus tähendab seda, et kõigil veebis avaldatud materjalidel on unikaalne aadress (URL), millele saab linkida ja veebibrauseri kaudu ligi pääseda. Kui standardse veebibrauseri asemel töötab sisu ainult mingis klientprogrammis (mobiilirakendus või ka iTunes), siis rikub see universaalsuse põhimõtet.

    Ma arvan, et see ei ole hea, kui kontroll veebi üle koondub liialt paari suurfirma kätte. Viimastel aastatel on hästi näha, kuidas kasutajate kontrolli all olevaid tehnoloogiaid (näiteks RSS) on teadlikult välja suretada proovitud (Google Reader sulgemine, RSS toe eemaldamine levinud brauseritest).

    Põhjalikumalt saab sel teemal lugeda Tim Berners-Lee 2010. aasta artiklist “Long Live the Web: A Call for Continued Open Standards and Neutrality”. Üks koopia sellest on näiteks siin: https://jblomo.github.io/webarch253/slides/Long_Live_the_Web.pdf

    Meeldib

  2. Kriitikat jagub! Esiteks on iTunes U ainult inglisekeelne. Veidi kentsakas on vaadata, et vormistus on inglise keeles ja sisu siis puha eesti keeles. Ja olen nõus, et platvormipiirang on pehmelt öeldes nõme. Mul pole paraku kuskil seda proovida: http://tunesviewer.sourceforge.net/ Kui Linuxi/Andoidi-sõbrad keegi testida saaks siis oleksin väga tänulik!

    Meeldib

Jäta sõna

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s